Однією з істин моєї педагогічної
віри є безмежна віра в виховну силу книги.
Школа – це насамперед книга. Книга
– це могутня зброя. Розумна, натхненна книга часом вирішує долю людини.
В.О.Сухомлинський
Українська література є невід’ємною складовою національної культури нашого
народу. Як інші види мистецтва, вона здатна збагачувати внутрішній світ учнів,
формувати суспільно-ціннісні орієнтири, активізувати морально-етичний
потенціал, розвивати естетичні смаки, інтелект. Основна мета
сучасної літературної освіти – сформувати уважного читача з добре розвиненими
творчими, розумовими, пізнавальними здібностями, який у процесі роботи над
твором, максимально наближаючись до авторського задуму, готовий до критичної,
виваженої оцінки. Завдання вчителя літератури – виховати
особистість, яка вміє самовиражатися і адаптуватися до незвичних життєвих
реалій, відстояти власну точку зору і власну гідність, бути активною,
ініціативною, наполегливою у досягненні поставленої мети, і водночас –
спічутливою і милосердною.
Для досягнення результатів у
виконанні цього завдання потрібно активно, цілеспрямовано залучати учнів
до активізації їхньої читацької діяльності. Можливість відчути своєрідність
авторського стилю, поглинути у життя людей різних епох і країн, пізнати
сутність людей, що творили історію, одержати цікаві відомості з галузі
людинознавства і культурології – все це не може не хвилювати учнів. Саме такий
спосіб передбачає новий принцип викладання літератури. Методика його спрямована
на поглиблення знань і полегшення процесу навчання веденням певної системи
прийомів аналізу. Проблема
залучення учнів до читання є однією із головних завдань вивчення
літератури в школі.
Активізувати
читацьку діяльность вчитель літератури
зможе, на мою думку, тільки у процесі комплексного вирішення таких завдань:
зацікавити учнів читанням; розвивати цей інтерес до створення постійної потреби
у читанні; навчити дітей обирати літературу, враховуючи вікові та
особистісні інтереси; забезпечити певні знання учнів з теорії та історії
літератури, літературної критики; формувати в них навички аналізу
художнього твору; організувати дослідницьку роботу школярів; розвивати
їхнє усне та писемне мовлення; працювати над постійним удосконаленням
естетичного смаку учнів. Якщо вчитель комплексно вирішуватиме ці
завдання, то він, досягне успіху у формуванні справжнього читача.
Підтримка читання – це стратегічно важливий елемент культури, інструмент
підвищення інтелектуального потенціалу нації, творчого розвитку особистостей та
соціальної активності українського суспільства. Сучасний навчально-виховний процес
спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості.
Школа, учитель, класний керівник мають забезпечити духовний розвиток і
саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє
життя.
Велику роль у цьому
процесі відіграє книга. Тому пропаганда читання, виховання
інформаційно-бібліографічної та читацької культури, формування вміння
користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, розвиток
пізнавальних інтересів – пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів,
бібліотеки, батьків.
Можна навчитися читати трояко:
-
читати і нічого не
розуміти; - читати і розуміти ;
-
читати і розуміти
навіть те, про що не написано.
Читання
розвиває особистість учнів засобами художнього слова. Як
зробити так, щоб усі учні, які вміють і не вміють читати, прагнули до читацької
діяльності та до самостійної літературної творчості? Як же активізувати особистісний потенціал
учнів? Які інноваційні підходи здійснювати до творчої індивідуальної
діяльності?
Часто у роботі вчителі –
словесники надмірно захоплюються використанням якоїсь однієї педагогічної
технології, не помічаючи її "мінусів", не враховуючи індивідуальні
особливості своїх учнів, їх готовність до роботи за певною технологією.
Експеримент не приносить бажаних результатів, і вчитель розчаровується у всіх
нововведеннях, продовжує працювати за "старою системою". Вважаю, що
сучасному педагогові необхідно вибрати те "зерно", що дасть змогу
створити свою міні-методику. А у творчого вчителя і учні прагнутимуть до
творчості.
Проблема читання – одна з найважливіших в навчально-виховному процесі в
школі. Ця гостра проблема спільної діяльності учителя літератури, класного
керівника, шкільного бібліотекаря, батьків. У зв’язку з вихованям у дітей
ставлення до читання та розвивання учнівських навичок та здібностей, сьогодні є
такі терміни як «читацька компетентність», «грамотне читання», читацька
грамотність», «читацька культура».
Читацька культура це -
сукупність знань, умінь та почуттів читача, які дозволяють повноцінно та
самостійно засвоювати інформацію.
Читацькі уміння виховуються
протягом усього життя, але фундаментом організації та розвитку читацької
діяльності людини разом із родинним вихованням мають стати шкільні уроки
читання в початковій школі, та літератури у середній та старшій школі. Проблема
читання завжди була і лишається актуальною. Від перших вмінь складання слів в
процесі читання, до складання власних творів, вчитель повинен допомогти учням
підніматися такими сходами: засвоїти вміння читати, сприйняти прочитане,
аналізувати та критично оцінювати, вміти читати між рядками, висловлювати
власну думку, формулювати гіпотези та висновки, використовувати рочитане в
життєвих ситуаціях, вміти написати твори, есе. І кому ще дано від Бога талант,
розвивати його і стати автором книг.
У вирішенні проблеми читання
обов’язково треба звертати увагу на психологічні властивості
учня, важливу роль у цьому грає анкетування, тестування, тренінги.
У моїй педагогічній діяльності
проблема стимулювання інтересу до книг була і лишається основною. Вирішити цю
проблему означає дипломатично боротись з діяльністю сьогоднішніх учнів, які
захоплені різними технічними формами сучасності, інтереси яких орієнтовані в
інших напрямках, ніж інтереси до книг.
Вважаю, що мій обов’язок -
переконати учнів, що книга впродовж віків була авторитетною, сягала апогею
розвитку в різних напрямках людської діяльності. Всі інші технології повинні
підкорятися книзі. Намагаюсь вирішити цю проблему як на уроках, так і на
індивідуальних заняттях, під час позаурочних заходів, коли є можливість,
наприклад, люблю дарувати моїм учням книжки, а особливо, під час конкурсів,
вікторин та інших заходів. На уроках використовую, як традиційні (пасивні
та активні методи навчання), так і інтерактивні, нестандартні методи. Звичайно,
звертаю найбільше увагу на нові сучасні методи та технології, серед котрих
чільне місце займає комп’ютер.
Після ознайомлення із досвідом учителів-новаторів В.Сухомлинського, Т.Попової,
Є.Ільїна, дійшла висновку, що підвищити якість уроків можна, втіливши такі
чинники: використання інтерактивних технологій і нестандартних
уроків;урізноманітнення методів і прийомів, видів робіт.
Впевнена, що саме такі уроки формують високу читацьку компетенцію. В своїй роботі застосовую такі інтерактивні
прийоми, як «Літературний пошук», «Діалог із літературним героєм», «Відгадай
літературного героя», «Ситуація така». Ці методи розвивають уміння
вчитися, висловлювати власні думки і вислухати думку іншого, формують навички,
необхідні для життєвого вибору. Уроки
української літератури проходять набагато продуктивніше і цікавіше, коли
використовую такі прийоми, які потребують різних форм організації учнів: «Займи
позицію» , «Поетична хвилинка», «Аукціон думок», «Доведи або
спростуй».
Стимулює пошукову діяльність учнів,
сприяє удосконаленню навичок спілкування та співробітництва виконання проектної
методики. Проводжу роботу над створенням інформаційних проектів з використанням
ІКТ. До уроку за темою «Літописні оповіді» був створений проект «
Знайомство з князями Київської Русі» (5 клас). У ході проектної
діяльності учні вчаться створювати мультимедійні презентації, публікації,
буклети, паспорти літературних героїв, літературних творів. Школярі із
задоволенням виконують завдання, за допомогою яких можна виявити власну творчу
індивідуальність.
Пропоную учням завдання такого типу: підготувати повідомлення, реферат,
використовуючи джерельну базу Інтернету; прорекламувати художній твір;
дібрати музику, яка б передавала основну думку поезії, відповідала б її
настрою; опрацювати за допомогою інтернет-ресурсів додаткові джерела
інформації про письменника. У процесі пошуку інформації діти вчаться вибирати
та критично оцінювати знайдені матеріали. Дбаючи
про розвиток критичного мислення дітей, пропоную завдання проблемно-пошукового
характеру. Щоб виконати його, учні опрацьовують певну кількість літератури, як
запропонованої вчителем, так і додаткової, використовують ресурси Інтернету. Пропоную такі види
поблемно-пошукових завдань. Тема уроку «Василь Стус. Розповідь про життя поета,
його мужність і нескореність». Випереджувальні завдання: групова проектна
діяльність. Учні працюють над спільним
проектом «Василь Стус. Поет як символ незламного духу. Трагічний, величний і
вічний». Перша
група готує повідомлення на тему «Дитячі та юнацькі роки
В.Стуса»(підбирає світлини цього періоду), друга група збирає і
упорядковує матеріал на тему «Василь Стус і Гайворонщина. Два місяці
вчителювання в Таужненській школі»(опрацьовують статті в журналах,
записують спогади учнів, у яких В.Стус був класним керівником у 1959 році,
беруть у них інтерв’ю ). Третя група
готує повідомлення на тему «Основні тематично – проблемні лінії в поезіях
В.Стуса»(виконує ідейно – художній аналіз декількох поезій, використовує на
уроці диск «Живий голос Василя Стуса»). Четверта – на основі самостійно
дібраної літератури та інтернет-ресурсів досліджує визначальні риси
характеру поета.
Такі форми роботи спонукають дітей читати не лише ті твори, що вивчають у
школі, але й додаткові. Також це пробуджує в них інтерес не тільки до літератури,
а й до власної творчості( в результаті учні пишуть твори, вірші, створюють
ілюстрації до художніх творів). Уроки
української літератури тісно пов’язані з уроками української мови, бо в процесі
читання засвоюється правопис, збагачується лексичний запас слів, тому
використовую такі нетрадиційні види робіт, як «Вітальний лист до літературного
героя», «Моя уявна зустріч з героєм твору», «Лист до автора твору». У час розвитку
новітніх технологій сучасний урок вимагає використання ІКТ, завдяки яким можна
провести з учнями порівняльний аналіз літературного твору і мультиплікаційного
фільму або кінофільму. Конкурси «Найуважніший глядач», «Найуважніший читач»
сприяють формуванню читацької та глядацької спостережливості.
Щоб зацікавити учнів, використовую ігрові прийоми, пошук ключових слів у формулюванні
теми, літературні диктанти і акродиктанти, вікторини, проблемні
питання, перегляд картин під час вивчення народних пісень.
Різні типи завдань на уроці розвивають читацьку компетентність та критичне
мислення. Але діалог
є домінуючою формою спілкування на моїх уроках, сприяє розвитку критичного
мислення, дає можливість висловити власну позицію, формує навички відстоювати
свою думку. Тому мої учні
практикують різні види діалогу: з вчителем, з однокласниками, з самим собою, з
автором, з літературними героями тощо. Проблема виховання читача є головною на уроках
літератури. То ж потрібно шукати шляхи її успішного розв`язання. Якщо учні
читають мало за власним бажанням, то як домогтися, щоб вони читали хоча б матеріали підручника, тобто програмові
матеріали у скороченому вигляді. Як
виробляти в учнів звичку проникати до
всіх подробиць твору, бути уважним і вдумливим читачем?
Літературні
диктанти є ще одним видом стимуляції активності учнів, так як містять
тести, запитання до експрес-опитування.
За їх допомогою можна швидко перевірити, чи знають учні біографію письменника,
особливості літературної епохи, зміст художнього твору. Запитання до
експрес-опитування складаються таким чином, щоб можна було дати якомога коротшу
відповідь, часто навіть одним словом. Ці запитання та завдання полегшують усне
опитування і здійснення постійного контролю знань учнів на уроці при перевірці
домашнього завдання. Це привчає учнів систематично читати твір та інші
матеріали підручника, бути уважним, вдумливим читачем. Запитання можна використовувати при
проведенні різних літературних конкурсів, ігор, змагань.
Активізувати читацьку діяльність
вчитель літератури зможе тільки у процесі комплексного вирішення таких
завдань:
- зацікавити учнів читанням; -
розвивати цей інтерес;
- створити умови для сприйняття,
розуміння та оцінки прочитаного;
- формувати навички аналізу
художнього твору;
- розвивати усне та писемне
мовлення учнів;
- постійно удосконалювати
естетичний смак школярів.
Та основним у роботі
вчителя-словесника є, безперечно, вміння організувати роботу з текстом
художнього твору, його аналіз. Тому першим
кроком є розуміння учнями тексту, не можна залишати поза увагою жодне
незрозуміле слово.
На етапі роботи з художнім твором, або як
його ще називають, на етапі усвідомлення, можна використовувати читання у
ролях, переказ ланцюжком, поєднання читання з аналізом прочитаного, читання з
передбаченням , переказ від імені героя іт.д.. Щоб залучити учня до сприйняття морального досвіду
людства через літературний твір, можна використати дослідницьку, пошукову, творчу діяльність
школярів. Тому вчителю теж треба
бути творчою людиною, розвивати себе постійно.
Отож, перш за все, ведення читацьких щоденників.
Кожного дня учень самостійно читає обрану книгу. Автора, назву книги і
кількість прочитаних сторінок записує в
учнівський щоденник після розкладу уроків щодня (У 1-6 класах можуть допомагати
батьки і ставити свій підпис). Наприкінці тижня підраховуємо загальну кількість
сторінок і переводимо їх у бали 1 до 1 (
50 сторінок = 50 балам) У щоденнику записую слова захоплення, вдячності,
побажання успіхів. Щомісяця підбиваємо підсумки домашнього читання, в класний
куточок поміщаємо подяку переможцям. І
так щоденно і щомісячно. У пошуках
стійких стимулів до творчості успішно прижилася
методика формування мотивації залучення до щоденного
самостійного читання вдома. Як ви вже
зрозуміли, підвищенню інтересу до читання
сприяє системна робота з читацькими щоденниками. З 6-го класу в їх
веденні простежується динаміка розумових ускладнень. Учні пишуть три-чотири речення короткого змісту тексту і невеликі відгуки
в рубриці «Мої враження». У 7—9-х класах творчу сторінку займають ребуси,
кросворди, плутанини, лабіринти,
головоломки, листи автору, запрошення, вікторини, власні твори. Кожна сторінка
щоденника має самостійно обраний екслібрис.
Робота над технікою читання — процес досить тривалий і не завжди
привабливий для дітей. Однак без нормальної техніки читання навчатися в старших
класах буде нелегко.Існують різні точки зору щодо належної швидкості читання на кінець навчання
в початковій школі. У програмі початкових класів вона складає 90—100 слів за
хвилину. Деякі педагоги вважають, що до кінця навчання в початковій школі
бажано, щоб учні читали 120 слів за хвилину
В.
Сухомлинський у своїй книзі «Розмова з молодим директором школи» писав, що
нормальне читання — це читання зі швидкістю 150—300 слів за хвилину. Щоб
з’ясувати обґрунтованість тих чи інших рекомендацій, В. Зайцев, який досліджує
проблему техніки читання, порівняв успішність учнів 6—8 класів (відмінників,
«хорошистів», трієчників), зі швидкістю читання цих-таки учнів у третьому
класі. Що ж з’ясувалося? Учні, які стали відмінниками, до кінця третього класу
читали в середньому 150 слів за хвилину, хорошисти — 120 слів за хвилину. трієчники
— 80-90 слів за хвилину. Отже, якщо ми хочемо, аби наші діти навчалися
переважно на відмінно, ми маємо виконувати рекомендації В. Сухомлинського. З народної
мудрості: «Не той грамотний, хто читати вміє, а той, хто читає і розуміє». Як показує досвід, більшості учнів цілком
доступна швидкість читання 120 слів за хвилину
Важливою
умовою є дотримання норм читання, вже починаючи з 5 класу : 120 -
180 слів за хвилину. І батькам, і учням слід пам’ятати: якщо в початковій
ланці навчання дитина не засвоїть техніку читання, то вона залишиться на все
життя тільки читаючою людиною і багато чого в художній літературі
пропустить лише з причини слабко розвиненої техніки. З учнями 5-7 проводжу постійну
роботу над удосконаленням техніки читання. Робота
з техніки читання для учнів, які поки що не досягли успіху, має
проводитись кожен день.
На уроках позакласного читання
широко використовується презентація книги з матеріалами творчої сторінки.
Учень стає активним учасником навчального процесу. Таке спілкування створює
сприятливе середовище для розвитку літературно-творчих здібностей дітей,
формування толерантних відносин, уміння вести діалог..
Книга завжди відображала технічні можливості свого часу,
рівень культури. Вже з 5-го класу застосовую рекламні
паузи. Це перша спроба сформулювати
власні думки» 3 кожною новою рекламою виступи дітей стають вдаліші, чіткіші,
лаконічніші .Вона спирається на
природну допитливість, емоційність, самооцінку і значимість у колективі,
бажання представити різні джерела
інформації. Такий прийом привертає
учнів неординарною формою проведення, ігровими
елементами, образними ілюстраціями. Діти емоційно реагують на них, що сприяє
розвитку інтересу до читання і книги як до об'єкта пізнання. Реклама
вчить послідовному висловлюванню, вмінню виділяти головне, розрізняти твори різних жанрів.
Формування
вміння аналізувати текст, розглядати твір із різних боків, розуміти його
й оцінювати свої можливості
досягається за допомогою прийому
«Маршрутний лист», У ньому зазначені основні
етапи уроку у вигляді фраз, виставлення
оцінок (балів) із напряму і
результати пошуку «Міжряддя»
Головне завдання вчителя – розвинути потребу в
систематичному читанні, інтерес до пізнання літературних творів, тим самим
сформувати читацьку компетентність. Рівень її сформованості видно з результатів участі в конкурсах. Наприклад, конкурси під час проведення тижня книги
«Хочу читати!» включає в себе :
-
парад щоденників із домашнього читання «Від читача до художника слова»,(ведення читацьких щоденників),
-
захист читацьких формулярів,
-
написання продовження улюбленої книги;
- відгук на прочитаний твір;
-
цікаві творчі сторінки;
Робота з батьками. Постійно
виступаю на батьківських зборах як класних, так і загальношкільних з метою
довести значення вміння
читати для успішного навчання дитини з усіх предметів; дати рекомендації щодо
вдосконалення техніки читання та розвитку читацького інтересу в дітей.
Тісний зв’язок з бібліотекарем. Опрацювавши багато матеріалів
колег та з власного досвіду можна стверджувати, що попри основні завдання:
інформаційного забезпечення навчального процесу, роботи з вчителями –
інформування про нову методичну і педагогічну літературу, підбір додаткової
літератури до уроків і класних заходів, роботи з батьками, бібліотекар
навчального закладу відіграє важливу роль у первинному залученні дітей до
читання. Шкільна бібліотека більш
ніж будь-яка інша наближена до дитини. У публічну дитячу бібліотеку дитина піде
у тому випадку, якщо в неї уже сформована потреба у читанні. Шкільну не мине
ніхто.
Бібліотекар перебуває в школі
увесь час на очах дітей. Навіть тоді, коли дитина ходить в бібліотеку лише
два-три рази на рік за підручниками (адже буває і так), вона все одно знає
співробітників бібліотеки в обличчя, хочеш не хочеш знає, що відбувається в
стінах бібліотеки і в школі. Раніше або пізніше щось її зацікавить. Крім цієї
непрямої дії, яка безумовно є в кожній школі, де бібліотека – не лише пункт
видачі підручників, бібліотекар може впливати на читання дітей через їх друзів,
вчителів, через спільну підготовку заходів в класі.
Тому багато
спільних позакласних заходів проводжу з бібліотекарем школи, яка у нас в школі
є ще й вчителем музики. Допомагає на святі і щодо музичного оформлення, і
виставку книг та наочних матеріалів
підібрати й організувати. Разом проводимо під час тижня світової
літератури конкурси «Захист читацьких формулярів» (дивись у додатку фотозвіт про
тиждень світової літератури у школі).
Кабінет української мови та літератури в школі
Велике значення для пропаганди знань зокрема з літератури,
у загальноосвітній школі має кабінет. Саме тут відбувається залучення учнів до світу прекрасного,
виховується любов до книги, формуються критерії сприйняття добутків
літератури .
Оснащуюю кабінет програмними художніми
текстами, підручниками-хрестоматіями. Наявність художнього тексту на уроці є гарантією його
ефективного вивчення. Тому хрестоматії по кожному класі важливо придбати для
кабінету заздалегідь. Це дає
можливості забезпечити на уроці художнім текстом кожного учня, що буде сприяти
ефективному навчанню школярів читати й аналізувати програмні добутки. Прилучити учнів до читання художньої літератури або
проілюструвати наслідки такої роботи можуть стенди
рекламно-агітаційного характеру: «Пам’ятні дати», «Нобелівська премія»,
«Прочитай» «Дивовижний світ лвтератури», «Книги-діти розуму»», «Що ти
читаєш?», «Сьогодні
на уроці», «Літературна газета», «Пізнай
себе» та ін.. Ці стенди дієві, постійно
змінюються, використовую під час уроку.
Зібрано дуже багато папок, куди разом з учнями збираємо різний матеріал
з газет, журналів. Щороку переглядаю фахові журнали й найкращі матеріали залишаю в папках.
Основне в моїй роботі –
організувати роботу з текстом художнього твору, його аналіз, розвинути
здатність учня розуміти авторський задум, формувати свою думку й аргументувати
її.
Вважаю, що читацька активність і компетенція учня на високому і
достатньому рівні не може бути сформована без відповідного рівня цієї
компетенції вчителя. Кожен учитель – словесник мусить докласти значних зусиль
для підвищення якості уроків літератури. Для цього слід використовувати
інтерактивні технології, урізноманітнити методи та прийоми роботи,
застосовувати різні види нестандартних уроків.
Таким чином, використовуючи різні ситуації на уроках української літератури та в позакласній роботі, я намагаюся
сприяти вихованню інтересу до читання учнів, розвитку етичного мислення і особистості в
цілому,
формуванню літературно-творчого читача.
Список використаної літератури
1.
О.Я.Савченко. Методика читання у початкових класах. Київ «Освіта», 2007
2.
І.П.Гудзик. Розвиток навички читання. Київ. «Освіта», 1993
3.
С.Симак. Методика навчання техніки швидкого читання. «Зарубіжна
література», №11, 2005, с. 21-22.
4.
І.Г.Пальченко. Методика швидкого
читання. «Русский язык и
литература в средних учебных заведениях УССР», № 4, «Журнал в журнале»(nota bene).
5.
І.Пальченко. Система вправ для розвитку навичок швидкого читання.
«Початкова школа», №4, 1991
6.
Інтернет ресурси.
7.
Бандура О. Читач і художня літературі: Українська
література в загальноосвітній школі. - № 4. — 2001. — С. 28—29.
8.
Каєнко О.В. Формування активної читацької особистості. —
Всесвітня література в загальноосвітніх та середніх навчальних закладах
України. — 2002. №
11. - С. 4-5.
9.
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з
української літератури. — К.: Шкільний світ. — 2001.
10. Програми для
загальноосвітніх навчальних закладів із зарубіжної літератури. — К.: Шкільний
світ. — 2001.
11. Методичні засади
формування читацької компетенції// Українська література в загальноосвітній
школі. – 2006. – №7. – С.10-14.
12. Півнюк Н. Проблема дитячого
читання в національному вимірі / Н. Півнюк // Всесвіт. л-ра в серед. навч.
закл. України. - 2008. - № 7/8. - С. 20-21.
13. Сафарян С. Проблеми
формування читацької компетенції школярів у світлі сучасного змісту шкільної
літературної освіти / С. Сафарян // Всесвіт. л-ра в серед. навч. закл. України.
- 2008. - № 10. - С. 4-6.
14. Ситченко А.
Формувати читацьку компетентність : про науково-педагогічні засади цієї роботи
/ А. Ситченко // Всесвіт. л-ра в серед. навч. закл. України. - 2007. - № 10. -
С. 49-53.
15. Формування читацької
компетенції в контексті сучасної методичної парадигми// Науковий вісник
Чернівецького національного університету “Серія педагогіка і психологія”. –
2006. – Вип. 300. – С.184-194.
16. Читацька компетенція
як різновид загальної компетенції учнів// Наука і освіта. –2005. – №3-4. –
С.66-68.
17. Читацька компетенція в загальній системі
компетентностей// Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного
інституту ім. П.Д. Осипенко. – 2006. – № 1. – С.62-72.
18. Ковалева Г.С., Красновский Э.А. Быть готовым
совершенствоваться на протяжении всей жизни. Что понимают в современном мире
под грамотным чтением и как им владеют ученики //Русская словесность в школах
Украины. – 2008. - № 1. – С.2-7 2.
19. Хорошковська
Т., Філінова О. Сучасні професії вимагають… Читацькі вміння учнів і проблема їх
вимірювання // Управління освітою. – 2008. - № 29. – Вкладка»Моніторинг в
освіті». – С.5-7.
Немає коментарів:
Дописати коментар